Listing 1 - 10 of 10
Sort by
Study skills for part-time students
Authors: ---
ISBN: 9780273719359 Year: 2009 Publisher: Harlow Pearson Longman

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Proefproject hoger beroepsonderwijs : beroepscompetentieprofielen voor nieuwe opleidingen HBO 2009
Author:
Year: 2009 Publisher: Brussel SERV

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Soldatenfriedhof Langemarck : geschiedenis en mythe van een militaire begraafplaats
Authors: ---
ISBN: 9789077723784 Year: 2009 Publisher: Kortrijk Groeninghe


Book
Migreren voor een diploma : studenten van buiten de Europese Unie in het Belgisch hoger onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789033470967 Year: 2009 Volume: 20 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onder de studenten van het Belgisch hoger onderwijs zijn er steeds buitenlanders geweest. De samenstelling van deze groep studiemigranten is echter recent gevoelig gewijzigd. Ook de maatschappelijke context waarbinnen deze migratie plaatsvindt is veranderd, zowel in België, Europa als op wereldschaal. Dit boek bundelt de kennis over de migratiestroom van buiten de EU. Aan de basis hiervan ligt een onderzoek uitgevoerd door sociale wetenschappers van de UGent en de ULB, in opdracht van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding en Federaal Wetenschapsbeleid. Wat drijft studenten van buiten de EU om in België te studeren? Wat zijn hun dromen en verwachtingen? Hoe worden ze hier onthaald? Naast een sociale analyse van deze immigranten krijgt ook het beleid uitvoerig aandacht. Wie ijvert ervoor dat deze buitenlanders in België komen studeren? Voor welke redenen zijn zij voorstanders van het aanzwellen van deze migratiestroom? Wat is de houding van de Belgische overheid en sluit België aan bij de beleidskeuzes die genomen werden in de andere landen van de Europese Unie? Hoe verhoudt dit beleid naar studiemigranten zich tot het globale immigratiebeleid?


Book
Wat wil jij? : studeren met psychische problemen
Authors: --- ---
ISBN: 9789044123616 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studeren én psychische problemen hebben is een combinatie die garant staat voor een grote uitdaging. Uit ons onderzoek naar belangrijke condities voor begeleiding en ondersteuning van studenten met psychische problemen blijkt, dat studenten graag willen dat docenten, studieloopbaancoaches en studentendecanen hun de vraag stellen: ‘Wat wil jij?’Wij ontdekten dat het niet zo vanzelfsprekend is om studenten deze vraag te stellen. Het beleid van hogescholen en universiteiten gaat ervan uit, dat studentendecanen en studieloopbaancoaches vraaggericht hulp bieden, maar in de praktijk is niet duidelijk hoe dat in zijn werk kan gaan. Studenten, ook studenten met psychische problemen, willen graag zelf de regie houden over hun studie.We besteden in het boek aandacht aan de volgende onderwerpen: • Wat willen studenten met psychische problemen en op welke wijze kunnen zij hun krachtbronnen en talenten zo goed mogelijk benutten? • Welke visies zijn er op begeleiding bij psychische problemen? • Wat zijn actuele opvattingen over herstel en ervaringsdeskundigheid? • Welke psychische symptomen kunnen een rol spelen? • Welke coachingsvragen kunnen studieloopbaancoaches en docenten stellen? • Hoe moet de onderwijsorganisatie ingericht zijn om studenten met psychische problemen voor het hoger onderwijs te behouden?‘Wat wil jij?’ is bedoeld als deskundigheidsontwikkeling voor docenten, studieloopbaancoaches en studentendecanen in het hoger onderwijs. Studenten uit de doelgroep studeren aan hogescholen en universiteiten. Door gebrek aan kennis bij diegenen die hen begeleiden vallen ze vaak onnodig vroegtijdig uit of lopen studieachterstanden op.Met de recent ontwikkelde inzichten en kennis op dit gebied hopen we deze onderwijsprofessionals de ondersteuning te bieden die nodig is om deze groep studenten effectief en succesvol begeleiding te bieden.Voor rehabilitatiecoaches uit de GGz is het boek een handreiking om in een begeleidingstraject scholingsvragen mee te nemen. Als u op de hoogte wilt zijn van leren en studeren met psychische problemen is het boek een must.


Book
Studenten begeleiden in een nieuwe context
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789034193520 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studenten begeleiden in een nieuwe context is de neerslag van de expertise en ervaring opgebouwd in Psynet, een netwerk geestelijke gezondheidszorg voor de studenten in de Antwerpen. Het nieuwe van die context komt vooral aan bod in het 1ste deel. De huidige studentenpopulatie wordt beschreven als de consumerende en prestatiegerichte, maar toch faalangstige en gestresseerde millenniumgeneratie. In de adolescentiefase moeten jongeren ontdekken "wie ze zijn". Emotionele problemen kunnen dan de studievoortgang belemmeren en psychologische hulp nodig maken. Vanuit de nieuwe leeromgeving van de huidige student worden 4 mogelijke toekomstscenario's beschreven bij een verder gedigitaliseerde leeromgeving. Deel 2 schetst de werking en organisatie van Psynet: vanuit registratiegegevens wordt een overzicht gegeven van de specifieke hulpvragen en probleemgebieden van studenten, zoals faalangst, relationele problemen, depressie en problemen met studie en examens. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de antwoorden: hoe proberen we tegemoet te komen aan deze diverse noden van onze huidige "flexibele" studenten? Het 3de deel biedt een caleidoscoop van werkmethoden, middelen en doelgroepen. Naast de preventiemedewerker zien we de hulpverlenende studiebegeleider, de interne studentenpsycholoog en de externe therapeut aan het werk bij verschillende doelgroepen met specifieke noden. Die verscheidenheid biedt herkenningspunten voor elke lezer, in de eerste plaats studentenbegeleiders en -psychologen, maar daarnaast ook beleidsmakers en verantwoordelijken van onderwijsinstellingen


Book
Krachtige leraren, prachtig onderwijs
Author:
ISBN: 9789065086051 Year: 2009 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vaak verloopt de communicatie tussen mensen in en om de school niet goed. Hoe komt dat en hoe is het te voorkomen? De auteur van dit boek beschrijft de innerlijke houdingen van mensen (leraren, leerlingen, leidinggevenden) en het daaruit voortkomende gedrag. Thema's als macht en onmacht, onzekerheid, angst en beschadigende ervaringen komen aan de orde. Helder wordt uiteengezet welke dynamiek er speelt in de interactie tussen mensen en hoe deze te doorbreken. Lezers krijgen concrete handvatten om te werken aan meer contact en bezieling, ofwel: prachtig onderwijs. Ook thema's als beoordeling, (de-) motivatie, agressie en radicalisering worden vanuit deze invalshoek beschreven.


Book
Oprechte deelneming : werkmap leerlingenparticipatie voor alle kinderen van de basisschool
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789077021163 Year: 2009 Publisher: Brussel Kinderrechtencommissariaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze werkmap bundelt inspirerende ervaringen van basisscholen rond leerlingenparticipatie. Leerlingen betrekken bij het hele klas- en schoolgebeuren is het uitgangspunt. Omdat participatie een recht is. En omdat de neveneffecten van participatie mooi meegenomen zijn: meer betrokkenheid van iedereen zorgt ervoor dat iedereen gemotiveerder naar school komt.


Book
Het janusgezicht van het onderwijs : een literatuurstudie over het onderwijs in een interculturele samenleving
Authors: ---
ISBN: 9789077271445 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Steunpunt gelijkekansenbeleid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie bestaat uit drie delen: het eerste deel geeft cijfermateriaal m.b.t. de prestatiekloof in het Vlaamse onderwijs. Aansluitend geeft de auteur een overzicht van de verschillende pistes die in de loop der jaren zijn bewandeld om de prestatiekloof te verklaren. In het tweede deel onderzoekt hij of de sociaal-etnische kloof het gevolg kan zijn van interactiepatronen in de klas en in de school. Zaken die hier onder de loep genomen worden zijn: de invloed van leeftijdsgenoten en conflicterende culturen binnen de klas; de impact van de onderwijsideologie; de invloed van de leerkracht op de prestaties van leerlingen en op de betrokkenheid van de ouders. In het derde deel wordt aangetoond hoe de sociaal-etnische kloof mogelijkerwijze in stand wordt gehouden door bepaalde pedagogische opvattingen en praktijken. Hier wordt ondermeer ingezoemd op het belang van degelijk taalonderwijs, de impact van leermiddelen met een hoog intercultureel gehalte en het belang van een interculturele schoolcultuur.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by