Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Study methods --- Adult education. Lifelong learning --- Vaardigheidstraining --- Studenten --- Student
Choose an application
Vocational education --- Vocational qualifications --- Studenten --- Beroepsonderwijs --- Opleiding --- Handboeken
Choose an application
History of Belgium and Luxembourg --- anno 1900-1999 --- Langemark --- Langemarck [Bataille de ], 1914 --- Langemarck [Battle of ] , 1914 --- Langemarck [Slag om ], 1914 --- 378.18 <43> --- Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- 378.18 <43> Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- Historiography --- World War, 1914-1918 --- Belgium
Choose an application
Onder de studenten van het Belgisch hoger onderwijs zijn er steeds buitenlanders geweest. De samenstelling van deze groep studiemigranten is echter recent gevoelig gewijzigd. Ook de maatschappelijke context waarbinnen deze migratie plaatsvindt is veranderd, zowel in België, Europa als op wereldschaal. Dit boek bundelt de kennis over de migratiestroom van buiten de EU. Aan de basis hiervan ligt een onderzoek uitgevoerd door sociale wetenschappers van de UGent en de ULB, in opdracht van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding en Federaal Wetenschapsbeleid. Wat drijft studenten van buiten de EU om in België te studeren? Wat zijn hun dromen en verwachtingen? Hoe worden ze hier onthaald? Naast een sociale analyse van deze immigranten krijgt ook het beleid uitvoerig aandacht. Wie ijvert ervoor dat deze buitenlanders in België komen studeren? Voor welke redenen zijn zij voorstanders van het aanzwellen van deze migratiestroom? Wat is de houding van de Belgische overheid en sluit België aan bij de beleidskeuzes die genomen werden in de andere landen van de Europese Unie? Hoe verhoudt dit beleid naar studiemigranten zich tot het globale immigratiebeleid?
Social Sciences and Humanities. Demography --- Migration --- International Migration. --- Migration. Refugees --- migratieonderzoek --- HO (hoger onderwijs) --- hogeschoolstudenten --- Higher education --- Belgium --- Migratie. Vluchtelingen --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- België --- Onderwijs --- Diversiteit --- Multiculturaliteit --- Allochtonen --- Studiekeuze --- Hoger onderwijs --- Europa --- 742 Scholieren en studenten --- 668 Migranten --- #KVHA:Migratie --- #KVHA:Studiemigratie --- hoger onderwijs --- migranten --- 378.4 <493> --- Buitenlandse studenten ; België --- Buitenlandse studenten ; onderwijs ; Vlaanderen --- S20090566.jpg --- migratie --- 451.2 --- 378.4 <493> Universiteiten--België --- Universiteiten--België --- 378 --- 325 --- Provincie West-Vlaanderen --- Multiculturalisme --- Allochtoon --- Crisis --- Cultuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Studeren én psychische problemen hebben is een combinatie die garant staat voor een grote uitdaging. Uit ons onderzoek naar belangrijke condities voor begeleiding en ondersteuning van studenten met psychische problemen blijkt, dat studenten graag willen dat docenten, studieloopbaancoaches en studentendecanen hun de vraag stellen: ‘Wat wil jij?’Wij ontdekten dat het niet zo vanzelfsprekend is om studenten deze vraag te stellen. Het beleid van hogescholen en universiteiten gaat ervan uit, dat studentendecanen en studieloopbaancoaches vraaggericht hulp bieden, maar in de praktijk is niet duidelijk hoe dat in zijn werk kan gaan. Studenten, ook studenten met psychische problemen, willen graag zelf de regie houden over hun studie.We besteden in het boek aandacht aan de volgende onderwerpen: • Wat willen studenten met psychische problemen en op welke wijze kunnen zij hun krachtbronnen en talenten zo goed mogelijk benutten? • Welke visies zijn er op begeleiding bij psychische problemen? • Wat zijn actuele opvattingen over herstel en ervaringsdeskundigheid? • Welke psychische symptomen kunnen een rol spelen? • Welke coachingsvragen kunnen studieloopbaancoaches en docenten stellen? • Hoe moet de onderwijsorganisatie ingericht zijn om studenten met psychische problemen voor het hoger onderwijs te behouden?‘Wat wil jij?’ is bedoeld als deskundigheidsontwikkeling voor docenten, studieloopbaancoaches en studentendecanen in het hoger onderwijs. Studenten uit de doelgroep studeren aan hogescholen en universiteiten. Door gebrek aan kennis bij diegenen die hen begeleiden vallen ze vaak onnodig vroegtijdig uit of lopen studieachterstanden op.Met de recent ontwikkelde inzichten en kennis op dit gebied hopen we deze onderwijsprofessionals de ondersteuning te bieden die nodig is om deze groep studenten effectief en succesvol begeleiding te bieden.Voor rehabilitatiecoaches uit de GGz is het boek een handreiking om in een begeleidingstraject scholingsvragen mee te nemen. Als u op de hoogte wilt zijn van leren en studeren met psychische problemen is het boek een must.
Studenten --- Studeren en gezondheid. --- Studiebegeleiding --- Psychosociale hulpverlening. --- Hoger onderwijs. --- Cognitive psychology --- studiebegeleiding --- kinderen met een beperking --- studeren --- Study methods --- psychiatrische patiënten --- Higher education --- Students --- Belgium --- Study and teaching --- Students with mental disabilities --- Accompaniment --- 489.52 --- hoger onderwijs --- psychosociale problemen --- Psychosociale hulpverlening --- psychische problemen --- Psychosociale problemen --- Studiebegeleiding ; hoger onderwijs --- 364.4 --- Psychische stoornissen --- Studenten ; psychosociale hulpverlening --- hoger onderwijs - studiebegeleiding --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 371.21 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychosociaal probleem --- Student
Choose an application
Studenten begeleiden in een nieuwe context is de neerslag van de expertise en ervaring opgebouwd in Psynet, een netwerk geestelijke gezondheidszorg voor de studenten in de Antwerpen. Het nieuwe van die context komt vooral aan bod in het 1ste deel. De huidige studentenpopulatie wordt beschreven als de consumerende en prestatiegerichte, maar toch faalangstige en gestresseerde millenniumgeneratie. In de adolescentiefase moeten jongeren ontdekken "wie ze zijn". Emotionele problemen kunnen dan de studievoortgang belemmeren en psychologische hulp nodig maken. Vanuit de nieuwe leeromgeving van de huidige student worden 4 mogelijke toekomstscenario's beschreven bij een verder gedigitaliseerde leeromgeving. Deel 2 schetst de werking en organisatie van Psynet: vanuit registratiegegevens wordt een overzicht gegeven van de specifieke hulpvragen en probleemgebieden van studenten, zoals faalangst, relationele problemen, depressie en problemen met studie en examens. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de antwoorden: hoe proberen we tegemoet te komen aan deze diverse noden van onze huidige "flexibele" studenten? Het 3de deel biedt een caleidoscoop van werkmethoden, middelen en doelgroepen. Naast de preventiemedewerker zien we de hulpverlenende studiebegeleider, de interne studentenpsycholoog en de externe therapeut aan het werk bij verschillende doelgroepen met specifieke noden. Die verscheidenheid biedt herkenningspunten voor elke lezer, in de eerste plaats studentenbegeleiders en -psychologen, maar daarnaast ook beleidsmakers en verantwoordelijken van onderwijsinstellingen
coaching --- leerlingenbegeleiding --- allochtonen --- studentenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Didactic strategies --- Higher education --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 489.52 --- depressie --- emotionele problemen --- faalangst --- hoger onderwijs --- leeromgeving --- solliciteren --- Faalangst --- Hoger onderwijs --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leerlingbegeleiding --- S20100107.JPG --- Studiebegeleiding ; hoger onderwijs --- onderwijs --- studenten --- studiebegeleiding --- #KVHA:Studentenbegeleiding --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 658.31 --- 371 --- 378 --- 371.21 --- departement Gezondheidszorg 10 --- digitale leeromgevingen --- Psynet --- Studentenbegeleiding --- Studiebegeleiding --- Studenten --- Begeleiding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Leeromgeving --- Stress --- Coaching --- Inclusie --- Allochtonen --- Student --- Allochtoon --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Vaak verloopt de communicatie tussen mensen in en om de school niet goed. Hoe komt dat en hoe is het te voorkomen? De auteur van dit boek beschrijft de innerlijke houdingen van mensen (leraren, leerlingen, leidinggevenden) en het daaruit voortkomende gedrag. Thema's als macht en onmacht, onzekerheid, angst en beschadigende ervaringen komen aan de orde. Helder wordt uiteengezet welke dynamiek er speelt in de interactie tussen mensen en hoe deze te doorbreken. Lezers krijgen concrete handvatten om te werken aan meer contact en bezieling, ofwel: prachtig onderwijs. Ook thema's als beoordeling, (de-) motivatie, agressie en radicalisering worden vanuit deze invalshoek beschreven.
Communicatie ; onderwijs --- Leraren --- onderwijskunde --- communicatie --- onderwijspersoneel --- relaties --- motivatie --- 750 Onderwijspersoneel --- 742 Scholieren en studenten --- 741 Schoolorganisatie --- 695 Communicatie --- 450.4 --- 454.22 --- Agressie --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Interactie --- Motivatie --- Onderwijs --- Personeelsbeleid --- Pesten --- Relaties --- Schoolleiders --- Schoolleiding --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijs; algemeen --- Communicatie --- Relatie leraar-leerling --- Onderwijskunde --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- PXL-Central Office 2018 --- lerarenberoep --- Lerarenbegeleiding --- Didactiek --- Leraar --- Directie --- Educational sciences
Choose an application
Deze werkmap bundelt inspirerende ervaringen van basisscholen rond leerlingenparticipatie. Leerlingen betrekken bij het hele klas- en schoolgebeuren is het uitgangspunt. Omdat participatie een recht is. En omdat de neveneffecten van participatie mooi meegenomen zijn: meer betrokkenheid van iedereen zorgt ervoor dat iedereen gemotiveerder naar school komt.
Sociology of education --- School management --- Teaching --- Primary education --- leerlingenparticipatie --- lager onderwijs --- 742 Scholieren en studenten --- 183 Kinderrechten en Participatie --- 458.1 --- basisonderwijs --- schoolmanagement --- Leerlingenparticipatie --- Milieu --- Mobiliteit --- Opvoeden tot burgerzin --- Leerlingparticipatie --- Kinderrechtencommissariaat (Brussel) --- Ouderparticipatie ; basisonderwijs --- Rechten van het kind ; onderwijs --- 37.062 --- Participatie --- Onderwijs --- Rechten van het kind --- 093313.jpg --- Leerlingparticipatie ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Organisatie - Management --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden
Choose an application
architectuur --- artistieke prijzen --- Architecture --- Building materials. Building technology --- building materials --- Structural parts and elements of building --- Concrete construction --- Concrete as art material. --- Construction en béton --- Béton (Matériau d'artistes) --- Designs and plans. --- Awards. --- Dessins et plans --- Prix et récompenses --- 691.3 --- 691 --- 72.072 --- 373.67 --- 72.02 --- Architectuurprijzen ; International Concrete Design Competition for Students --- Betonconstructies --- Architectuurwedstrijden ; voor studenten architectuur --- Beton --- Bouwmaterialen (architectuur) --- Architectuurwedstrijden --- Wedstrijden (architectuur) --- Studentenprojecten --- Bouwmaterialen ; kunststeen, beton --- Architectuur ; techniek, werkmethoden, behoud --- Construction en béton --- Béton (Matériau d'artistes) --- Prix et récompenses --- concrete --- contests --- architecture [discipline]
Choose an application
Deze publicatie bestaat uit drie delen: het eerste deel geeft cijfermateriaal m.b.t. de prestatiekloof in het Vlaamse onderwijs. Aansluitend geeft de auteur een overzicht van de verschillende pistes die in de loop der jaren zijn bewandeld om de prestatiekloof te verklaren. In het tweede deel onderzoekt hij of de sociaal-etnische kloof het gevolg kan zijn van interactiepatronen in de klas en in de school. Zaken die hier onder de loep genomen worden zijn: de invloed van leeftijdsgenoten en conflicterende culturen binnen de klas; de impact van de onderwijsideologie; de invloed van de leerkracht op de prestaties van leerlingen en op de betrokkenheid van de ouders. In het derde deel wordt aangetoond hoe de sociaal-etnische kloof mogelijkerwijze in stand wordt gehouden door bepaalde pedagogische opvattingen en praktijken. Hier wordt ondermeer ingezoemd op het belang van degelijk taalonderwijs, de impact van leermiddelen met een hoog intercultureel gehalte en het belang van een interculturele schoolcultuur.
interculturaliteit --- onderwijssociologie --- Sociology of education --- gelijkekansenbeleid --- Flanders --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Onderwijs --- Migranten 325.11 --- Onderwijs 37 --- 454.6 --- allochtonen --- intercultureel onderwijs --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- 315.2 --- 329 --- etnsich-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- Gelijke kansen --- S20090292.JPG --- allochtone kinderen, onderwijs --- integratie --- sociaal onderzoek --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- Sociaal Beleid --- 301.17 --- 377 --- 325 --- 371 --- 301.08 --- Onderwijs --- Gelijke onderwijskansen --- Multiculturele samenleving --- Allochtonen --- Integratie --- Vlaanderen --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Intercultureel onderwijs --- Allochtone leerlingen --- Allochtone studenten --- 376.7 --- E-books --- Allochtoon --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Sport --- Emigratie --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|